منبر مجازی استاد پناهیان

می خواهیم با هم به پناهیان و افکارش فکر کنیم

منبر مجازی استاد پناهیان

می خواهیم با هم به پناهیان و افکارش فکر کنیم

درباره وبلاگ

این وبلاگ توسط جمعی از جوانان علاقمند و شاگردان استاد پناهیان برای تفکر و تعمق در آراء و اندیشه های ایشان راه اندازی شده است. این وبلاگ برای همه است. همه می توانند برداشتهای خود از سخنان ایشان را در اینجا انعکاس دهند. مثل منبرهایش که برای همه است.

دوراهی

جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۱، ۰۸:۰۰ ق.ظ
بعد از مدت ها که عضو پایگاه بسیج مسجدی بودم مسئولیت بخش فرهنگی آنجا را به من واگذار کردند. نیروهای زیرمجموعه ام را انتخاب کردم،چند جلسه فشرده با هم گذاشتیم. بعد از چیدن مقدمات اولیه کار در جلسات،تصمیم به شروع کار گرفتیم. در ابتدا به این نتیجه رسیدیم که به خاطر اهمیت نماز اول وقت به صورت جماعت در مسجد برنامه هایی بچینیم و آن را در جمع بچه ها فرهنگ سازی کنیم.

برنامه ها چیده شد ولی خود من به دلایلی از جمله حضور سر کار نمی توانستم در نماز جماعت مسجد شرکت کنم. در دوراهی بزرگ گیر افتاده بودم. آیا من که خود نمازاول وقت در مسجد نمی خوانم درسته که به بچه ها این مسئله را توصیه کنم؟

داشتم در ذهنم این مسائل را مرور می کردم که آیه ای از قرآن به خاطرم آمد که علیکم انفسکم یعنی اول به خودتان بپردازید. تقریبا تصمیم خودم را گرفته بودم آخه خدا هم می گفت اول خودت و بعدا دیگران.

حالا مشغله فکری ام چند برابر شده بود. از یک طرف وضع جامعه را می دیدم و نیاز به کار فرهنگی مخصوصا در زمینه نماز و از طرف دیگر آیه قرآن جلوی راهم ایستاده بود و ظاهرا چیز دیگری می گفت. آیا اگر کسی 70 سال هم زمان برای خودسازی خودش نیاز بود نباید در این مدت به اصلاح جامعه بپردازد؟ با این مشغله فکری و ناراحتی های دیگر حوصله هیچ کاری را نداشتم ولی با این وجود رفتم و خودم رو به هیئت محبان اهل بیت(علیهم السلام)رساندم و پای سخنرانی حاج علیرضا نشستم به امید اینکه فرجی شود و شد.........

ایشان یه جملاتی اول سخنرانی گفتند که تا آخر درگیر همان ها بودم و گویی باقی سخنان را نشنیدم:

گفتند: "آیه ای در قرآن داریم که می گه:علیکم انفسکم برید مواظب خودتون باشید. در زمان پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعضی ها اینطور برداشت کرده بودن که آقا ما به جای اینکه بریم به جامعه برسیم بهتر است "فقط"به خودمون بپردازیم. حتی این توصیه رو ذیل این آیه کریمه قرآن به عنوان توصیه ای تربیتی و معنوی قرار داده بودن.

اونوقت اونجا به همه می گفتن اول برید خودسازی کنید بعدا برید به جامعه تون بپردازید.

حرف درستیه؛

آدم باید اول خودشو بسازه بعدا بره تو جامعه اما این حرف حد و مرز داره من تا 70 سال بشینم خودمو بسازم به جامعه کاری نداشته باشم بعدا برم سراغ جامعه این که نمیشه.

از پیامبر در مورد این آیه پرسیدن که پس ما امر به معروف و نهی از منکر نکنیم؟

ایشون گفتند:نه! امر به معروف و نهی از منکر بکنید زجر هم در این راه بکشید اما اگر به موانعی برخورد کردید که دیگه نمی گذاشتند به هیچ وجه کار شما در اصلاح جامعه پیش بره اونوقت علیکم انفسکم.

دقیقا برعکس اون برداشتی که من از این آیه کرده بودم. ایشون در یک جای دیگر هم گفته بودند: بهترین وسیله خودسازی می تونه خدمت به جامعه باشه البته با یه تعریف درست و منطقی از مدل خدمت یعنی حتی برای اینکه خودمون رو درست کنیم باید به جامعه خدمت کنیم اما با درک شرایط.

معنویت و اخلاق/دعا و نقش آن در مدیریت تمایلات نفس/دوراهی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی